Monday 21 March 2011

Sehebat kamera profesional!

DUNIA dan teknologi fotografi yang kian maju semakin diminati oleh pelbagai lapisan masyarakat, apatah lagi ia mampu memberi seribu makna dengan hanya sekeping gambar.

Ini dapat dibuktikan dengan kewujudan serta penjualan pelbagai jenis kamera yang membariskan penggunaan dari peringkat amatur hingga ke taraf profesional.

Jika anda merancang untuk memiliki sebuah kamera lensa refleks tunggal digital (DSLR) dan masih samar-samar akan keupayaan kamera yang mahu dibeli, apa kata anda 'intai' dahulu D7000, kamera SLR terbaru oleh syarikat pengimejan terkemuka dunia, Nikon.

D7000 bakal memberi kelainan kepada peminat siri DSLR kelas pertengahan yang baru berjinak-jinak dalam dunia fotografi tetapi mementingkan kualiti dan mahu karya mereka sehebat dan setanding jurugambar profesional.

Pengurus Pusat Servis Nikon, Mahfooz NR berkata, jenama Nikon sememangnya terkenal dengan siri kamera DSLR yang mampu menghasilkan imej berkualiti tinggi, jelas serta menarik.

Pada bengkel Nikon bersama media baru-baru ini, beliau berkata, selain memiliki reputasi yang amat baik dalam dunia seni fotografi, Nikon juga memiliki jumlah peminat yang amat besar di negara ini.

Nikon D7000 dijana oleh pemproses imej EXPEED 2, mampu menghasilkan imej dalam definasi tinggi (HD) dengan 16 mega piksel yang kualitinya mirip dengan hasil daripada kamera profesional yang menelan harga puluhan ribu ringgit.

Ia juga kamera pertama DSLR oleh Nikon dengan keupayaan fungsi merakam video HD dan model kelas pertengahan pertama dengan panel resolusi-tinggi 3.0-inci VGA LCD.

Format DX sensor imej kamera ini berupaya merakam enam gambar sesaat (6fps), pemproses imej terbaru serta meter penderia baru RGB yang boleh mencapai 2,016 piksel. Ia boleh merakam video dengan sepenuhnya dalam format HD.

Kamera ini juga dilengkapi dengan dua ruang kad memori SDHC dan SDXC.

Mahfooz berkata, Nikon D7000 yang dicipta dengan keperluan ISO100-6400 dan tambahan peningkatan sehingga Hi 2 (menyamai ISO25600), hingga mampu untuk penggambaran dalam cahaya suram tanpa menggunakan sebarang lampu denyar.

Apa yang menakjubkan, meskipun menghasilkan gambar dengan menggunakan ISO yang paling tinggi, ia tidak mengeluar bintik kasar (noise) seperti DSLR yang lain.

Selain prestasi tingginya, harga yang ditawarkan amat berpatutan dan mampu milik bagi peminat fotografi iaitu RM4,998 termasuk sebuah lensa AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR.

Dengan Nikon D7000, jurugambar tidak lagi pening kepala untuk menghasilkan pelbagai gambar menarik, baik gambar di jalanan, peristiwa, sukan ataupun gambar studio kerana aplikasi yang disediakan cukup mudah.

Orang ramai yang mahu mendekati rangkaian produk Nikon dan teknologi fotografi di bawah satu bumbung, boleh berbuat demikian di pusat sehenti perkhidmatan inovatif Nikon di tingkat satu, East Wing, Berjaya Times Square, Kuala Lumpur.

Mahfooz berkata, selain menghantar kamera untuk dibaiki, pelanggan turut berpeluang mendapatkan khidmat nasihat profesional berhubung kamera mahupun sebarang keraguan mengenai fotografi daripada kakitangan Nikon yang terlatih.

Di pusat sehenti itu, penggemar fotografi berkesempatan menyentuh, melihat dan merasai sendiri pengalaman interaksi bersama peralatan kamera Nikon.

"Pusat ini adalah pusat perkhidmatan inovatif Nikon yang terbesar di Asia Tenggara membariskan rangkaian produk amatur hingga ke profesional khusus buat pengguna di negara ini".

Mahfooz berkata di pusat inovatif itu juga jurugambar media dan profesional berpeluang mendapat pinjaman kamera sementara menunggu kamera mereka dibaiki.

Khidmat tersebut yang dipanggil Nikon Professional Services (NPS), didedikasikan untuk memberi sokongan dan bantuan kepada jurugambar profesional yang mendaftar sebagai ahli terutama jurugambar media di mana-mana sahaja di seluruh dunia.

Contohnya, apabila mereka, yang bertugas pada kejohanan sukan besar seperti Sukan SEA, mengalami kerosakan atau kehilangan kamera adalah layak diberi pinjaman kamera dari gerai Nikon.

Mahfooz berka ta Nikon akan berusaha membaiki sebarang kerosakan dengan secepat mungkin dan akan meminjamkan kamera termasuk kamera digital keluaran terbaru Nikon jika proses membaikinya mengambil masa panjang.

"Kami terlibat dengan hampir semua Sukan SEA dan kami menyediakan perkhidmatan secara percuma kepada semua jurugambar yang mendapat pentauliahan dalam polisi dan komitmen kami untuk memberikan perkhidmatan kepada pelanggan," katanya.

Malah pada Pameran Kamera Jepun yang kedua di Yokohama, Jepun mulai 9 hingga 12 Februari lepas, Nikon memberi sokongan dan bantuan kepada jurugambar media dari seluruh dunia sepanjang berlangsungnya pameran itu.

Maklumat lanjut mengenai aktiviti dan promosi yang dijalankan oleh pusat perkhidmatan Nikon boleh layari www.nikoncentre.nikon.com.my . Manakala maklumat dan spesifikasi lengkap mengenai model-model
kamera boleh diperoleh di laman web http://www.nikon.com.my/.

Citra..
Warna-warni kehidupan

No comments:

Post a Comment